Mette har været MOT-coach på Seden Skole på Fyn i 10 år. MOT-modulerne er med til at sikre nogle trygge og faste rammer for eleverne til at snakke om det, der kan være svært i livet.

MOT-coach: Vi har brug for færre særlige indsatser, fordi vi kører MOT-moduler

“Her på Seden skole oplever vi, at de unge gerne vil lære hinanden bedre at kende og tale om andet end brøker og novelleanalyser. De glæder sig til MOT-modulerne, fordi de synes, øvelserne er sjove, og det åbner op for en anden måde at være sammen på. Jeg kan ikke forestille mig nogen skoler eller unge, som ikke vil have gavn af MOT”.

MOD på skoleskemaet i 10 år

Seden skole var den første skole i region Syddanmark til at implementere MOT. Det er nu 10 år siden, og baggrunden dengang var, at skolen havde brug for at sætte ekstra ind mod dårlig trivsel og et hårdt miljø i udskolingen. Fordelen ved at vælge MOT var, at MOT’s programmer og redskaber allerede var udviklet og testet, så skolens personale ikke skulle udtænke det hele selv.    

Det var nuværende MOT-coach Mette Lund Madsen, som var primus motor for at starte MOT op på Seden skole. I dag er MOT er en del af skolens dna og en fast del af skoleskemaet for elever fra 5. klasse og op. Udvalgte unge i 8. klasse, de seje Ung MOTivatorer, underviser nemlig allerede elever i 5. og 6. klasse i at være mere modige.

“Med MOD på skemaet sikrer vi nogle faste og trygge rammer, hvor de unge har mulighed for at tale sammen om noget af det, der sjældent er tid til i en travl skoledag. MOT giver os et fælles sprog og et fælles grundlag lærer, pædagoger og ledere imellem. Det betyder ikke, at vi som skole er 100% forskånet for trivselsudfordringer, men jeg vil vove at påstå, at vi har brug for færre særlige indsatser, fordi vi kører MOT-moduler. MOT-øvelserne kan vi nemlig også sætte i spil, når vi oplever en særlig udfordring i en klasse,” fortæller MOT-coach Mette Lund Madsen.  

Ikke i tvivl om at indsatsen virker

Mette har aldrig tvivlet på, om MOT virker. Det oplever hun nemlig hver gang, hun kører modulerne i udskolingen, når hun sparrer med de andre MOT-coaches eller når hun møder tidligere elever, som stadig taler positivt om MOT-modulerne.

“Nu har jeg været MOT-coach i 10 år, og jeg bliver stadig overrasket over, hvor forskelligt modulerne udvikler sig i hver enkelt klasse. Klassekulturen spiller en stor rolle, og det skal man som coach huske at navigere ud fra”, siger Mette og tilføjer:

“Her på Seden skole oplever vi, at de unge gerne vil lære hinanden bedre at kende og tale om andet end brøker og novelleanalyser. De glæder sig til MOT-modulerne, fordi de synes, øvelserne er sjove, og det åbner op for en anden måde at være sammen på. Jeg kan ikke forestille mig nogen skoler eller unge, som ikke vil have gavn af MOT”.    

MOT har med andre ord været en god investering i forhold til at skabe god trivsel på Seden skole, hvilket de årlige trivselsmålinger også bekræfter.  

Mette og resten af MOT-teamet er samtidig opmærksomme på, at MOT ikke bliver en sovepude for trivselsarbejdet. Hun påpeger derfor også vigtigheden af, at MOT netop ikke er et statisk program, men at modulerne fornyes over tid, så de også rammer ind i den virkelighed, som de unge møder. Det holder samtidig MOT-coach'ene til ilden, så de også får lyst til at forny sig og bruge de nye redskaber og øvelser, der løbende stilles til rådighed.

Ved at klikke på "Accepter alle cookies" accepterer du, at der gemmes cookies på din enhed for at forbedre webstedets navigation, analysere webstedets brug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.