Hvad er MOT?

Af Anne Sejerup

Jeg blev for første gang præsenteret for MOT en gang i syvende klasse, og jeg har også været så heldig at få lov til at arbejde mere med det siden, og det er jeg vildt taknemmelig for. MOT er det norske ord for mod. Du har måske hørt en smule om det før, hvis du har børn, børnebørn, venner eller søskende, der har det i skolen. Men det er måske også begrænset, hvor meget du egentlig ved om det. for hvad er det her MOT egentlig for en størrelse, og hvordan kan det være, at jeg og mange andre brænder så meget for det?

Noget af det første, du ser, hvis du går ind på MOT-Danmarks hjemmeside, er et citat, hvor der står: ”MOT styrker unges robusthed og livsmestring”. Det er i meget korte træk beskrevet, hvad MOT egentlig er. Men hvis det skal være helt rigtigt, er det også et svært spørgsmål at besvare, da MOT kan betyde så meget forskelligt alt efter, hvem der kommunikerer det, og hvem den enkelte modtager er. Det gør også, at det er svært at måle, hvilken forskel MOT gør, for det er nemlig ikke noget, vi bare kan måle i grafer og tal.

MOT foregår, som så meget andet undervisning, med en lærer, som underviser i faget, men i stedet for at snakke om ligninger, kortfilmsanalyse eller forskellige vulkantyper så berører vi emner som egen-styrke, drømme, selvtillid og selvværd, forstærke det positive, se det hele menneske og meget meget mere. Vi arbejder med en 50/50-strategi med fokus på individet og fællesskabet, og det gør vi særligt gennem tre værdier, som man uanset alder eller baggrund kan tage i brug.

MOT til at leve

MOT til omsorg

MOT til at sige nej

De tre kerneværdier her er med til at skabe et fælles grundfundament og kultur på en skole, men de står altså ikke alene. MOTs forstærkningsaktiviteter er også virkelig relevante i puslespillet om at danne en fælles kultur på skolen. Forstærkningsaktiviteterne er bl.a. drømmeperioden, hvor vi arbejder med at sige vores drømme højt, for at vi også selv bliver mere fokuserede på, hvad vi bliver nød til at gøre for selv at nå denne drøm. En anden af forstærkningsaktiviteterne er mod til at glæde dagen, som ikke er så svær at gætte sig til, hvad det går ud på. Her skal vi måske sprede glæde ved den lokale brugs, spille banko med de ældre fra plejehjemmet eller lege med de yngre elever. Ikke kun for at gøre andre glade, men også mærke hvad det gør ved os at skabe glæde hos andre.

Noget andet væsentligt inden for MOTs verden er klart de mange ildsjæle. For der er mange, som brænder så meget for dette koncept. Det er bl.a. de mange vildt dygtige MOT-coaches der bliver uddannet hvert år til at stå for en sjov og god undervisning. Det kan også være de unge motivatorer fra ottende klasse, som jeg selv har været så heldig at være, der skal undervise en sjetteklasse i MOT. Særligt ung motivator er vigtigt, da det i stor grad får de unge til at integrere sig mere i MOT-kulturen, og fungere som vigtige kulturbyggere på skolen. Men en tredje vigtig ildsjæl inden for MOT er Stina Grøn, som jeg har snakket med i anledning af at skulle skrive denne artikel.

Leder for Kerneaktivitet, Stina Grøn

Stina er leder for kerneaktivitet i MOT-Danmark, og hun brænder virkelig for sit arbejde og for at gøre en forskel hos de unge mennesker, som nogle gange godt kan have lidt ondt i livet. Den hjælp har hun valgt at praktisere igennem MOT.

Min største inspiration, og det er det hver dag, jeg åbner øjnene, er, hvis jeg hver dag kan gøre en forskel for nogen, der har det svært, hvis jeg kan bidrage til det på en eller anden måde. Så kan jeg når jeg skal herfra en dag, så kan jeg kigge på mig selv og sige, at jeg har gjort det jeg ville

Det er noget af det, hun mener MOT kan, og som hun også har erfaret fra de elever, hun har været ude og være MOT-coach for. Hun fortæller også om, at hun ville ønske, hun havde noget ligesom MOT, dengang hun var ung, og at det også er en stor del af det, der driver hende til dette arbejde. Den forskel hun føler hun gør for os unge, som hun ønskede, hun selv havde haft mulighed for.

Der er faktisk ikke noget der inspirerer mere end mod” forklarer Stina. Vi bliver ved med hele tiden at påvirke hinanden i vores fremtræden, og når det kommer af mod, er der bare ikke noget der inspirerer mere. Når du ser nogen stå op for andre, som måske bliver mobbet, eller en der tør sige sin mening, har det helt sikkert krævet meget mod, og det er vildt inspirerende. Det påvirker også os mennesker i en retning af, at man måske også selv skulle turde stå op for andre eller sige sin mening mere en gang imellem. ”Og det er den inspiration der sker i fællesskabet, den er enormt vigtig”.

Som en helhed kan man kalde MOT et livsmestringsprogram, hvor vi arbejder på forkant, for at opbygge robuste unge til at komme bedst muligt ud i deres senere liv. Vi lærer at tage og føle på livet og udvide vores comfortzone, men stadig huske at have os selv med i alle situationer, vi husker også at tænke på mennesker omkring os og fællesskabet og at se det hele menneske. MOT har fået mig til at stå mere ved mig selv, huske hvem jeg selv er, være opmærksom på mine egne grænser men stadig turde leve livet. MOT har også fået mig til at tænke, at der nogle gange kan ligge mere bag ved et smilende ansigt, for vi har jo alle lidt bagage med i rygsækken.

Fakta:

  • MOT bliver stiftet i Norge år 1997 og kom til Danmark. den 7/11-2013
  • MOT køres primært i udskolingen: inklusiv 10. klasser og specialklasser, samt efterskoler og ungdomsuddannelser.
  • Hvis du har lyst til at høre om MOT fra mig, kan du skrive til mig på asejerup@gmail.com eller hvis du skulle løbe ind i mig en dag, er jeg altid klar på en snak om MOT 🙂
MOT projektgruppe fra ILD 2019