Meny
Meny

MOTs historie

MOTs stiftere under den første pressekonference i Trondheim, februar 1997.

MOTs historie

Det startede som en lidenskab og en drøm. En lidenskab for mennesket. En drøm om at blive skøjteløber.

Derefter kom ideen og to skøjteløbere, der ønskede at styrke unges mod.

MOT blev startet af norske topidrætsudøvere. Initiativtagerne var skøjteløberne Johann Olav Koss og Atle Vårvik.

MOT blev født, døbt og stiftet under VM i skiløb i 1997 – præcis den 22. februar på Tollbua i Trondheim. Stifterne var Johan, Atle, Rune Bratseth (anfører for det norske fodbold landshold) og Dag Otto Lauritzen (cykelrytter).

Det originale navn MOT blev valgt fordi, der er stor styrke i det. Mod er den vigtigste egenskab et menneske kan have. Hvorfor? Fordi mod garanterer de egenskaber og værdier, vi ønsker at stå for. Uden mod, udvikler vi os ikke – vi står stille. Mod er derfor motoren i at nå vores mål i livet og derved udvikle os til autentiske mennesker med integritet.

Norske tippeligamandskaber i fodbold har spillet med MOT på ryggen siden 1997. De første MOT medarbejdere blev uddannet i sommeren 1997 og i efteråret 1997 blev MOTs program indført i udskolingen rundt omkring i Norge. Nu begyndte det at banke på MOTs dør! Frivillige, erhvervslivet, foreninger og deslige indgik aftaler med MOT. Nogle år senere blev der indgået samarbejdsaftaler med flere norske kommuner og i 2009 så modellen ”Lokalsamfund med MOT” dagens lys.

MOTs historik

1997: Programmet ”MOT i ungdomsskolen” lanceres. De 30 første MOT informatører bliver uddannet. Alle tippeliga fodboldhold spiller med MOT logo på ryggen.

Første skolering 1997

1998: Tiltaget ”MOT i fritiden” lanceres. MOT rygsækken ser dagens lys og Peppes bliver samarbejdspartner.

1999: ”MOT til forældre” lanceres som en del af MOTs skoleprogram. Narvesen og Reitangruppen bliver hovedsamarbejdspartnere.

2000: Tiltaget ”Foredrag til lærere” lanceres. MOT logoet kommer på anfører-armbindet på fodboldholdene. MOT starter med at indgå samarbejdsaftaler med kommuner.

2001: Tiltaget og medarbejdergruppen ”Ungdom med MOT” lanceres.

Ungdom med MOT Ugla 07 (1)

2002: ”MOT i videregående” lanceres. MOT bliver kåret til årets markedsføring i Midt Norge og modtager Robert Millar prisen.

2003: Bogen ”Mod til at leve” udkommer og MOT får sine først artist ambassadører.

2004: ”Mod til at glæde-dagen” bliver lanceret og MOT bliver kåret som årets sponsorprojekt i Norge.

2005: ”MOTs drømmefond” er i fuld gang. MOT bliver værdileverandør til Norway Cup.

2006: En udredningsrapport fra 2 politiske partier kritiserer MOT. Julen bliver brugt på at mobilisere styrke og planlægning i målet på at løfte MOT til nye højder.

2007: MOT fylder 10 år! 7-Eleven bliver hovedsamarbejdspartner. MOT forstærker dokumentation, implementeringsstrategi, teoretiske modeller og plan for styrket videnskabelig evaluering.

2008: MOT Syd Afrika etableret, som egen organisation. MOT-Magasinet ser dagens lys. Narvesen og 7-Eleven vinder sponsorprisen i kategorien ”Intern Udnyttelse” på baggrund af samarbejdet med MOT. Gjensidige Stiftelsen bliver en uvurderlig bidragsyder for MOT.

sa_skolering

2009: Kronprins Haakons ”Global Dignity Day-koncept” bliver en del af MOTs tiltag. UnoX gruppen bliver hovedsamarbejdspartner. En MOT spire ser dagens lys i Thailand. MOT får sine egne vandflasker.

2010: MOT turneen lanceres. Dokumentationsrapporten ”Organisationen MOT under luppen” er færdig. Antallet af unge i MOTs skoleprogrammer passerer 60.000.

2011: MOT Camp bliver ”født” og tiltaget ”Signalbærer med MOT” lanceres. Pilotprojektet ”MOT til studenter” tager form. En 3 års evaluering viser at der er tre gange flere 16-årige på de skoler MOT skolerne sammenligner sig med, der ikke har en eneste ven. De unge på MOT skolerne har mere selvtillid, optimisme og mod. De er bedre til at vise omsorg over for sig selv og andre, til at sige nej og til at modstå gruppepres.

2012: MOT fylder 15 år. Alle tidligere skole- og kommuneaftaler er konverteret til gennemførings- og helhedsmodellen ”Lokalsamfund med MOT”. Uddannelsesdirektoratets elevundersøgelse viser at der på MOT skolerne er en reduktion i antallet af elever som bliver mobbet flere gange i ugen i løbet af deres tid i udskolingen, mens der er en øgning blandt landsgennemsnittet.

2013: ”Mestringsrejsen” og gennemførelsesmodellen ”Nærmiljø med MOT” lanceres. MOT Danmark ser dagens lys…..

Ali1

Del denne artikel

Til toppen