Meny
Meny

MOTs resultater

Det at bruge MOT som værktøj virker. Siden 2008 er der foretaget omfattende evalueringer af MOTs effekt.

De to største evalueringsmålinger er baseret på en rapport fra PROBA samfundsanalyse og Uddannelsesdirektoratets elevundersøgelse 2008-2012.

Psykisk velbefindende:

– De unges selvtillid, optimisme, mod, indlæringsevne og læringslyst styrkes ved brug af MOT. MOT har modvirket de mest negative påvirkninger i ungdomstiden.

Mobning:

– Kun halvt så mange oplever mobning på ugentlig basis i 10.klasse i skoler med MOT-programmet sammenlignet med landsgennemsnittet.

Skolemiljø:

– På landsbasis var det i 2012 næsten 3 gange så mange 10.klasses elever som fortæller at de ikke trives sammenlignet med deres jævnaldrende på MOT-skoler
– På landsbasis var der 3 gange så mange 10.klasses elever som ikke har en eneste ven sammenlignet med MOT-skoler.

Alkohol:

– På sammenligningsskolerne var det 80% flere som var under 13 år, da de var fulde første gang.

Evalueringsrapporter:

PROBA samfundsanalyse (Norge)

Uddannelsesdirektoratets elevundersøgelse (Norge)

Organisationen MOT under luppen

 

Del denne artikel

Til toppen