Meny
Meny

Hvidovre kommune har mod til MOT

Hvidovre avis: Eleverne får mod til at vise omsorg

MOT på Gungehusskolen, Risbjergskolen, Avedøre Skole og Holmegårdsskolen

Sidste skoleår indgik Gungehusskolen et samarbejde med MOT-Danmark. Dette skoleår koblede yderligere tre af kommunens skole sig på, hvilket betyder, at Gungehusskolen, Avedøreskole, Holmegårdsskolen og Risbjergskolen nu er “MOT-skoler”.

MOT, som er norsk og betyder MOD, er en holdningsskabende organisation, som på baggrund af initiativ fra OL-skøjteløberne Atle Vårvik og Johann Olav Koss, blev grundlagt i Norge i 1997, og er nu udbredt til en lang række lande verden over.

MOT-programmet henvender sig til de unge fra 7.-9. klasse. Baggrunden for at indføre MOT på de fire skoler, var ønsket om øget trivsel og tryghed hos skolernes ældste elever – en aldersgruppe, der er præget af mange tanker om sig selv, det sociale liv og livet generelt.

MOT arbejder med de unge med mål om at bidrage til robuste og trygge ungdomsmiljøer, hvor de tre grundprincipper i programmet er;

Mod til at sige nej

Mod til at vise omsorg

Mod til at leve

I løbet af 7.-9. klasse guides eleverne gennem i alt 12 moduler, der er udarbejdet af MOT under ledelse af MOT-coaches, som er lærere eller pædagoger som har gennemført et tre-dages kursus, og på den baggrund certificeres. Skolerne har typisk 2-3 coaches.

MOT er baseret på øvelser, gode fortællinger, dialog og rollespil for at gøre de unge bevidste om værdien i at træffe egne valg, tage vare på hinanden og vise mod. Der arbejdes bl.a. med temaer som vis MOD, at føle sig værdifuld, drømme, forbilleder, tryghed, værdighed og fremtiden, hvor det sidste tema læner sig op ad deres forestående exit fra folkeskolen med fokus på ønsker for deres fremtid, hvor programmet er sikret en progression ift. De temaer der tages op på hver årgang. Et besøg har en god variation mellem det at tale omtemaerne, og herefter “åbne dem for eleverne”, ved at lave aktiviteter,d er fanger eleverne i de følelser og udfordringer, som temaerne ofte er i berøringsflade med, når det kommer til de unge.

Sideløbende med møderne udvælges der fra 8. årgang to elever, der “uddannes” til at være “Ung MOTivator”, som skal være forbilleder for de kommende 7. klasser og være med til at holde gejsten oppe omkring MOT. De spiller en stor rolle ift. MOT’s filosofi, der knytter sig til “ung-til-ung-formidling”.

Derudover har MOT tilknyttet en række kendte personer, f.eks. sportsudøvere, der er ambassadører for MOT. Disse ambassadører deltager i forskellige arrangementer, som eleverne på 7.-9. årgang bliver inviteret til.

I MOT forekommer der flere arrangementer og mærkedage, som skolerne selv varetager. Eksempelvis “Mod-til-at glæde”-dagen, hvor hele udskolingen går sammen om, at glæde andre i nærmiljøet. Det kunne være at pakke poser i Føtex, komme med kage og tid til en snak på plejehjemmet, eller at lege med børnene i den nærliggende børnehave. – Alt er muligt!

Eleverne udtaler om MOT:

– Jeg ved bare, at jeg lærer noget om mig selv og andre, når vi har MOT…

– Man bliver pludselig opmærksom på nogle nye sider af ens klassekammerater, som man egentlig troede man kendte…det gjorde man så bare ikke helt alligevel…

– Dejligt at lave noget anderledes, som er lige så vigtigt som fagene i skolen – og måske endda også vigtigere…

– Det har været grænseoverskridende på den fede måde…

– Jeg vil blive bedre til at fylde “flybenzin” på ved f.eks. at spørge om han/hun vil med i Føtex…

MOT coach udtaler om arbejdet med MOT:

– I MOT er eleverne “på”. Det er en helt særlig kultur, med rigtig meget rummelighed, men også med ansvar – man skal være “med”. Hvis man siger nej eller skrid, siger man det også til fællesskabet og så kan man ikke deltage. Men det har jeg nu endnu ikke oplevet. Alle vil jo dybest gerne være en del af fællesskabet og have at alle skal have det godt, uanset hvor smarte de måtte spille omkring det.

Det er ikke mig der deler ud af erkendelser, erfaringer og pointer. Det er dem selv der får lov at erkende, erfare og nå frem til pointer. Og når det virker, så har det en kraftfuld effekt.

I tirsdags oplevede jeg at have alle elevers opmærksomhed i 30 minutter. Man kunne høre en knappenål falde til jorden, flere græd, folk var ærlige og delte med hinanden. Det var da vi talte om tryghed og grænser i klassen. Det var virkelig et stort øjeblik…

Udskolingslærer med elever, som har MOT udtaler:

– Det er fedt at se eleverne “learning by doing”. Der er hele tiden gang i noget, de aktivieres konstant og skal selv finde frem til pointerne. Det er nogle meget vigtige ting de kommer frem til og får talt om. Det var både inspirerende og motiverende for mig som deres lærer at være en del af. Det fik mig til at tænke over nogle ting…

Interesserede kan læse mere om på MOT-Danmark og MOT-programmet på https://motdanmark.dk og https://motdanmark.dk/mots-teoretiske-grundlag/

Del denne artikel

Til toppen

Persondataforordning

Persondataforordningen handler om, hvordan denne hjemmeside samler  og bruger information om besøgende. Erklæringen indeholder information du har krav på, når der indsamles oplysninger fra vores hjemmeside (jf.Persondataloven), og generel information om hvordan vi behandler personoplysninger (jf.Persondataloven). Juridisk ejer af hjemmesiden er behandlingsansvarlig for organisationens behandling af personoplysninger. Det er frivilligt for de som besøger hjemmesiden at opgive personoplysninger i forbindelse med tjenester som at modtage nyhedsbrev og benytte info-tjenesten. Behandlingsgrundlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre andet er nævnt.

1. Webanalyse og cookies

Som en vigtig del af arbejdet med at lave en brugervenlig hjemmeside, ser vi på brugsmønsteret for de som besøger hjemmesiden. Til at analysere informationen, bruger vi analyseværktøjet Google Analytics. Google Analytics bruger cookies (små tekstfiler som hjemmesiden lagrer på brugerens computer), som registrerer brugernes IP-adresse, og som giver information om den enkelte brugers bevægelser på siden. Eksempler på hvad statistikken giver os svar på er; hvor mange som besøger de forskellige undersider, hvor længe besøget varer, hvilke hjemmesider brugerne kommer fra og hvilke browsere som benyttes. Ingen cookies gør at vi kan knytte information om din brug af hjemmesiden til dig som privatperson. Informationen som samles ind af Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Indsamlede oplysninger er underlagt Googles retningslinjer for persondata. En IP-adresse er defineret som en personoplysning fordi den kan spores tilbage til en bestemt computer og dermed til en privatperson. Vi bruger Google Analytics´ sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informationen lagres og bearbejdes af Google. Dermed kan den lagrede IP-adressen ikke bruges til at identificere den enkelte bruger.

2. Søgning

Hvis browseren har søgefunktion så lagrer Google information om hvilke søgeord brugerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er at gøre vores informationsflow bedre. Brugsmønsteret for søgning lagres i aggregeret form. Det er kun søgeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre oplysninger om brugerne, så som IP-adresser.

3. Info-tjenesten

Funktionen "Del med andre" kan bruges til at videresende links til hjemmesiden pr email, eller til at dele indhold på sociale netfora. Oplysninger om deling logges ikke hos os, men bruges kun der hvor der linkes til – netforum eller mail. Vi kan imidlertid ikke garantere at diverse netfora ikke logger disse oplysninger. Alle disse tjenester bør derfor bruges med forsigtighed. Dersom du benytter email-funktionen, bruger vi kun den oplyste email-adresse til at sende link videre uden nogen form for lagring.

4. Nyhedsbrev

Hjemmesiden kan sende nyhedsbrev ud via email hvis du har registreret dig til at modtage dette. For at vi skal kunne sende email må du registrere en emailadresse. Mailchimp er databehandler for nyhedsbrevet. Emailadressen lagres i sin egen database, deles ikke med andre og slettes når du framelder igen. Emailadressen slettes også hvis vi får tilbagemelding om, at den ikke er aktiv.

5. Kontakt info

Hjemmesiden har «Kontaktinformation». Dette skema er tilgængeliggjort for besøgende for at udføre den opgaver den er tiltænkt. Kontaktskemaet er for at besøgende enkeltvis kan sende en besked til hjemmesidens kontaktperson. Vi beder da om navnet på afsender og kontaktinformation til denne. Personoplysninger vi modtager bliver ikke benyttet til andre formål end at svare på henvendelsen. Skemaet sendes som email via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele afsendelsen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellem 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som bliver opbevaret før afsendelsen bliver slettet efter 30 dage. Årsagen til denne lagringen er til at bekræfte om emails bliver videresendt til rette modtager. Når emailen er modtaget af modtager så er det op til modtager at afgøre behandlingen af emailen.

6. Side- og tjenestefunktionalitet

Der bliver brugt cookies i drift og præsentation af data fra hjemmesider/browsere. Disse cookies kan indeholde information om sprogkode for sprog valgt af brugeren. Det kan være cookies med information, som støtter om belastning af systemet således at alle brugere bliver sikret den bedst mulige oplevelse. Ved tjenester som kræver log-in eller søgninger kan der bruges cookies som sikrer at tjenesten præsenterer data til rette modtager.

7. Hvordan håndtere cookies i din browser

På din browsers hjemmeside kan du indhente information, om hvordan du indsstiller browseren til at godtage/afvise cookies, og få tips til sikrere brug af internettet.