Meny
Meny

Hverdagsglæde kan findes alle steder! Det handler om at vælge det til.

Jeg kan have ”sorte” dage lige som alle andre. De der dage, hvor glæden er svær at finde og hvor jeg allerhelst vil blive under dynen og lade dagen passere. Det gjorde jeg i en periode, da jeg var ung. Lod ”det sorte” tage over og vinde. I dag, hvor jeg er 44 år, ved jeg, at ”det sorte” har en plads i mit liv – i alles liv i større eller mindre grad og det er helt ok. Jeg ved også, at der kan findes gode ting i melankolien og på en øv-dag. Helt klichéagtigt, kan man jo mærke at når så lyset kommer igen efter en ”sort stund”, ja så mærkes det bare dobbelt så dejligt, fordi man lige har været et sted, hvor lyset føltes helt væk.

Nå, men det her skulle ikke handle om de ”sorte dage”! Men vi må huske på, at glæden ikke altid kommer spontant og af sig selv. Det sker indimellem og det er fantastisk! For mig er det en spontan kærlighedserklæring fra dem, jeg holder af. Spontane beskeder fra MOT-coaches og MOT-elever, der vil fortælle om en dejlig oplevelse, de har haft med MOT. En kompliment, et smil, et kram, en Snap … Men jeg kan jo ikke gå og vente på, at glæden kommer til mig, så for at finde hverdagsglæden – især på de ”sorte dage”, skal jeg gøre en indsats. Jeg skal opsøge glæden og finde modet til at give glæde til andre, så den reflekteres og kommer tilbage til mig. Det kan lyde svært, men det er faktisk ret simpelt. Det sværeste er at finde modet til det og kaste sig ud i det og være ligeglade med, hvad andre tænker. Men det kan trænes op præcis som en muskel! Her er mine simple og småskøre ideer til at søge glæden hos andre – og hos dig selv – i hverdagssituationer:

  • Smil til så mange, du kan! Det er svært ikke at smile tilbage, hvis du er vedholden!
  • Find en glad sang og syng med så højt, du kan! Hvis du er, som jeg, kan du tilføje hårbørste som mikrofon og forestille dig at du står på en kæmpe scene foran spejlet (jeg er som oftest alene hjemme, når jeg ”holder koncert”).
  • Ring til en, du ikke har talt med i et stykke tid og stil spørgsmål til vedkommende. Lad det handle om ham/hende og så skal du bare mærke, hvilken følelse, du får indeni. Det behøver kun at tage 5-10 minutter.
  • Investér 5 minutter på arbejdet eller skolen til at gå i dialog med en, der har brug for kontakten og følelsen af at blive set. Dét betyder en verden for den, du går til og den glædesfølelse er stærk for jer begge! En tillægsgave ved denne her, er at man får skabt nogle nye relationer, man ikke lige så komme. I går på kontoret, så jeg at der var en ny kok i køkkenet, der hjalp til. Jeg havde ærlig talt megatravlt, men jeg kunne genkende ham fra et program på TV, hvor han udtalte sig åbent og ærligt om angst. Jeg husker, at jeg tænkte ”wauu, sikke en rollemodel”. Jeg nåede helt op på mit kontor, inden jeg sagde til mig selv: Stina, du må ikke have for travlt til at misse en sådan chance for at anerkende et andet menneske! Så jeg gik ned i kantinen igen og fandt ham, gav ham hånden og roste ham for hans mod! Vi talte sammen i 15 minutter og fik grinet og udvekslet anekdoter fra vores liv. Jeg ser ham måske aldrig igen, men jeg vil huske de 15 minutter og glæden fra samtalen sad i mig resten af dagen!
  • Skab glæde i køen i supermarkedet! Er der noget mere kedeligt end at stå i kø… Jeg udfordrer gerne kassemedarbejderen med en lille konkurrence. Hvis jeg kan nå at pakke mine varer i pose hurtigere end han/hun kan scanne varerne, vinder jeg. Hvis ikke, vinder de. Dét er altså sjovt! Jeg har et par kassemedarbejdere i min lokale Rema 1000, der genkender mig nu og som begynder at ”nedstirre” mig inden konkurrencen er ”on”. Vi har en fest med det og det skaber smil, undren, grin og ja, måske også lidt irritation hos nogle i køen, men pyt med det. Har vi glædet én, har vi gjort en forskel for den ene.

Glædelig MOD til at glæde dag til jer alle

Stina 

Leder for Kerneaktivitet

MOT Danmark

Del denne artikel

Til toppen

Persondataforordning

Persondataforordningen handler om, hvordan denne hjemmeside samler  og bruger information om besøgende. Erklæringen indeholder information du har krav på, når der indsamles oplysninger fra vores hjemmeside (jf.Persondataloven), og generel information om hvordan vi behandler personoplysninger (jf.Persondataloven). Juridisk ejer af hjemmesiden er behandlingsansvarlig for organisationens behandling af personoplysninger. Det er frivilligt for de som besøger hjemmesiden at opgive personoplysninger i forbindelse med tjenester som at modtage nyhedsbrev og benytte info-tjenesten. Behandlingsgrundlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre andet er nævnt.

1. Webanalyse og cookies

Som en vigtig del af arbejdet med at lave en brugervenlig hjemmeside, ser vi på brugsmønsteret for de som besøger hjemmesiden. Til at analysere informationen, bruger vi analyseværktøjet Google Analytics. Google Analytics bruger cookies (små tekstfiler som hjemmesiden lagrer på brugerens computer), som registrerer brugernes IP-adresse, og som giver information om den enkelte brugers bevægelser på siden. Eksempler på hvad statistikken giver os svar på er; hvor mange som besøger de forskellige undersider, hvor længe besøget varer, hvilke hjemmesider brugerne kommer fra og hvilke browsere som benyttes. Ingen cookies gør at vi kan knytte information om din brug af hjemmesiden til dig som privatperson. Informationen som samles ind af Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Indsamlede oplysninger er underlagt Googles retningslinjer for persondata. En IP-adresse er defineret som en personoplysning fordi den kan spores tilbage til en bestemt computer og dermed til en privatperson. Vi bruger Google Analytics´ sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informationen lagres og bearbejdes af Google. Dermed kan den lagrede IP-adressen ikke bruges til at identificere den enkelte bruger.

2. Søgning

Hvis browseren har søgefunktion så lagrer Google information om hvilke søgeord brugerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er at gøre vores informationsflow bedre. Brugsmønsteret for søgning lagres i aggregeret form. Det er kun søgeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre oplysninger om brugerne, så som IP-adresser.

3. Info-tjenesten

Funktionen "Del med andre" kan bruges til at videresende links til hjemmesiden pr email, eller til at dele indhold på sociale netfora. Oplysninger om deling logges ikke hos os, men bruges kun der hvor der linkes til – netforum eller mail. Vi kan imidlertid ikke garantere at diverse netfora ikke logger disse oplysninger. Alle disse tjenester bør derfor bruges med forsigtighed. Dersom du benytter email-funktionen, bruger vi kun den oplyste email-adresse til at sende link videre uden nogen form for lagring.

4. Nyhedsbrev

Hjemmesiden kan sende nyhedsbrev ud via email hvis du har registreret dig til at modtage dette. For at vi skal kunne sende email må du registrere en emailadresse. Mailchimp er databehandler for nyhedsbrevet. Emailadressen lagres i sin egen database, deles ikke med andre og slettes når du framelder igen. Emailadressen slettes også hvis vi får tilbagemelding om, at den ikke er aktiv.

5. Kontakt info

Hjemmesiden har «Kontaktinformation». Dette skema er tilgængeliggjort for besøgende for at udføre den opgaver den er tiltænkt. Kontaktskemaet er for at besøgende enkeltvis kan sende en besked til hjemmesidens kontaktperson. Vi beder da om navnet på afsender og kontaktinformation til denne. Personoplysninger vi modtager bliver ikke benyttet til andre formål end at svare på henvendelsen. Skemaet sendes som email via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele afsendelsen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellem 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som bliver opbevaret før afsendelsen bliver slettet efter 30 dage. Årsagen til denne lagringen er til at bekræfte om emails bliver videresendt til rette modtager. Når emailen er modtaget af modtager så er det op til modtager at afgøre behandlingen af emailen.

6. Side- og tjenestefunktionalitet

Der bliver brugt cookies i drift og præsentation af data fra hjemmesider/browsere. Disse cookies kan indeholde information om sprogkode for sprog valgt af brugeren. Det kan være cookies med information, som støtter om belastning af systemet således at alle brugere bliver sikret den bedst mulige oplevelse. Ved tjenester som kræver log-in eller søgninger kan der bruges cookies som sikrer at tjenesten præsenterer data til rette modtager.

7. Hvordan håndtere cookies i din browser

På din browsers hjemmeside kan du indhente information, om hvordan du indsstiller browseren til at godtage/afvise cookies, og få tips til sikrere brug af internettet.