Ved at klikke på "Accepter alle cookies" accepterer du, at der gemmes cookies på din enhed for at forbedre webstedets navigation, analysere webstedets brug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.

MOTS PROGRAM TIL INDSKOLINGEN

(0.-3. klasse)

super!!

SUPER!! (0.-3. klasse) er et program der bygger trygge og gode klassemiljøer og tager vare på børns naturlige tendens til at kunne lide sig selv. I en "SUPERklasse" er alle lige vigtige og lærer om ligeværd, tilhørsforhold og mangfoldighed. Eleverne øver sig og lærer om social kompetence gennem leg, refleksion, undren og historier. De bliver bekendt med egne og andres følelser, selvregulering og lærer om hjernens magi.

SUPER!! ønsker, at hver enkelt elev skal forstå sig selv bedre, både alene og sammen med andre. De skal have en bredere forståelse af egne følelser og reaktionsmønstre. Eleverne undrer sig, udfolder sig kreativt i en tryg skolehverdag, hvor hver enkelt elev oplever, at de er lige vigtige.

sådan arbejder vi

trygt klassemiljø

SUPER!! Sessionerne har som mål at styrke relationer og hjælpe den enkelte til at se sig selv som en vigtig brik i en større helhed. I SUPER!! øver vi os på at se og inkludere alle. Vigtige temaer er tryghed, tilhørsforhold, social kompetence og mangfoldighed.

Trygge miljøer, hvor børnene accepterer forskelle og gør hinanden værdifulde, er afgørende for, at hver enkelt elev føler sig taget vare på. Med tætte og trygge relationer øges også chancen for, at man siger fra, hvis man selv har det svært, eller ser, at andre har det svært.

trygge elever

Målet er, at eleverne lærer begreber, tankesæt og strategier, som bidrager til at have en bedre forståelse af sig selv og hverdagen. Værktøjerne hjælper dem til at bruge dette både i og uden for klassen.

SUPER!! tilbyder en systematik til at arbejde med temaer som selvhævdelse, selvfølelse og selvregulering.

konkrete værktøjer

Gennem SUPER!! Sessionerne får børnene konkrete værktøjer og et fælles sprog, som hjælper dem med at forstå, tilpasse og kommunikere følelser og forskellige perspektiver.

virkemidler

Eleverne bliver bekendt med superhelten Super Marie og hendes hjælper Dr. Klog. To karakterer, som undrer sig sammen med eleverne og fremmer gode værdier.

Dette tilbyder vi indskolingen

Program
  1. Programmet SUPER!! 0.–3. klasse: En "SUPER!! Session" hver uge
  2. SUPER!! er et program, der inkluderer historier, lege/øvelser, værktøjer og manuskripter til alle sessionerne
  3. Målet er at styrke robusthed og modstandskraft og at udvikle klassekulturer og skolemiljøer, hvor alle er inkluderet
Uddannelse og erfaringsudveksling
  1. Uddannelse i MOT’s metoder og værktøjer til skoleledelse og andet personale involveret i arbejdet
  2. Tilbud om uddannelse ved udskiftning af personale
  3. Årlig erfaringssamling sammen med aktører fra MOT’s øvrige programmer
  4. Kompetencenetværk og opfølgning
Forstærkningsaktiviteter
  1. SUPER!! opgaver: Hjemmeopgaver for at bidrage til gode samtaler med forældre
  2. Synliggørelse: Plakater og andet kampagnemateriale
  3. Videomateriale: Adgang til videomateriale med forskellige temaer, som benyttes efter ønske gennem året

Mestring i klasserummet

Indsendt af lærer på en SUPER!! Skole i Trøndelag, Norge:

”Jeg tænkte at dele lidt om "superfokusstjernen", som er blevet et nyttigt værktøj i min klasse. Vi taler meget om, at vi har to ører, og at det at være en god lytter er noget, vi skal lære.

Der er en pige i anden klasse, som kan lide at tale meget, men ikke når både anden og tredje klasse er samlet, fordi hun synes, dem i tredje klasse virker så store og dygtige, hvilket gør det lidt skræmmende for hende.

Efter at vi var blevet dygtige til at bruge "superfokusstjernen" og blevet bedre lyttere, tog vi en runde, hvor alle skulle have et krammedyr med i skole efter tur og fortælle om det krammedyr. Da det blev hendes tur, trådte hun frem og placerede sig i "superfokusstjernen". Hun fortalte engageret, brugte mange ord, som hun aldrig havde gjort før foran både anden og tredje klasse.

Alle lyttede opmærksomt, og det blev en fantastisk oplevelse for hende, såvel som for læreren. Det var et betydningsfuldt øjeblik for både hende og mig.”

En ting, jeg har erfaret med SUPER!!, er, at jeg har undervurderet børnene.

Lærer i 1. klasse, Vestland, Norge

sådan starter vi super!!

I skoleåret 2025 - 2026 starter vi med at implementere SUPER!! i indskolingen på udvalgte skoler.

Fra skoleåret 2026 - 2027 vil det være muligt for alle at få SUPER!! på skemaet.

Mere information følger.

vil du vide mere?

kontakt os
kontakt os

Tag gerne kontakt til os, hvis du ønsker en uforpligtende snak eller mere information.

kontakt os