Tømrerlinje på Aarhus TECH giver også eleverne værktøjer til at mestre livet
Ordene kommer fra en af eleverne på tømrerlinjen på Aarhus TECH, som igennem sit grundforløb har fulgt fastlagte MOT-moduler, der har handlet om andet end håndværksteknikker og andre færdigheder indenfor tømrerfaget. På MOT-modulerne bliver eleverne i stedet bedre til fx at tage ansvar for egen læring, sætte grænser, udvise omsorg og respekt for andre, turde tro på sig selv, turde drømme og sætte mål for fremtiden.
Alt sammen egenskaber, som understøtter deres faglige læring og er med til at gøre eleverne mere bevidste om, hvor meget de egentlig selv er i stand til at påvirke deres egen læring, deres mål for fremtiden, fællesskabet, deres mindset og fokus.
På grundforløb 1 og 2 har fire hold på tømrerlinjen fulgt 4-8 MOT-moduler, som er en del af MOT-Danmarks pilotprojekt “MOD på EUD”, der løber over 2 år på Aarhus TECH. Målet er at undersøge, om skemalagte MOT-moduler, der fokuserer på at styrke elevernes mod, bidrager til et styrket sammenhold i klasserne, øget trivsel og højere gennemførselsprocent.
”Rammerne og de forskellige øvelser, vi laver, er med til at skabe en større tryghed iblandt os, som gør, at vi tør henvende os mere til hinanden. Det hjælper med at bryde isen og være mere opmærksom på, hvordan andre går og har det. Det er jo ikke noget, man tænker så meget over i det daglige. For mig har MOT skabt et rum, hvor det er nemmere at snakke om de mere følelsesmæssige og sociale ting, som vi jo ikke rigtig snakker om i værkstedet,” udtrykker en elev, som har haft 8 MOT-moduler i sit første skoleår.
Hvorfor mixe læring i håndværksteknikker med øvelser i at være mere modig?
Nogle kan måske tænke, at tømmeruddannelsen ikke umiddelbart hænger sammen med moduler, der handler om at være modig, turde tro på sig selv og vise omsorg for andre. Men ikke desto mindre viser de foreløbige evalueringer og resultater af pilotprojektet, at uanset alder, erfaring og baggrund profiterer langt størstedelen af eleverne af de praktiske øvelser og træning, som MOT-programmet består af. Hvor de får værktøjer og personlige teknikker til at blive bedre til at åbne op overfor andre, respektere og anerkende hinanden hinandens personlige egenskaber, vise omsorg og tro på sig selv.
”De lavpraktiske øvelser og værktøjer, vi får igennem MOT, er konkrete og brugbare, og de bringer også mange følelsesmæssige aspekter i spil. Fx det med at turde stille sig op foran en fra klassen og fortælle ham eller hende noget positivt. Det får virkelig en ud af komfortzonen, men fordi vi alle er i samme båd, ryster det os også sammen. Det er ret inspirerende,” beskriveren en tømrerelev.
MOT-programmet er særlig målrettet EUD studerende, så de blandt andet også får brugbare værktøjer til at tage kontakt til virksomheder, søge en praktikplads, indgå i et samarbejde på en byggeplads, tage ansvar og lægge en plan for fremtiden.
Lærere på Aarhus TECH uddannes til MOT-coaches
Pilotprojektet fortsætter også næste skoleår, hvor nye EUD-elever på Aarhus TECH også får MOT på skemaet, når de starter efter sommerferien. I den forbindelse bliver det skolens egne lærere, der står for undervisningen, idet 5 lærere skal på MOT-uddannelse til september og uddannes til MOT-coaches.
Fordelen ved at uddanne egne MOT-coaches er, at MOT-teknikkerne nemmere bliver en integreret del af hele skolen på tværs af lærerteams og klasser. De redskaber og teknikker, som både lærere og elever får, kan med fordel bringes i spil i andre fag og sammenhænge. På den måde er der mulighed for at skabe et fælles sprog for arbejdet med trivsel og tilknytning til skolen.